INLEDANDE BESTÄMMELSER
1.1 Avtalsparter:
Dessa allmänna villkor (nedan kallat "Villkoren") gäller mellan Stey AB med organisationsnummer 559277–5158 (nedan kallad "Stey") och den konsument eller det företag (nedan kallad "Kunden") som ingår avtal med Stey avseende köp och installation av en komplett solcellsanläggning och/eller ett energilager (nedan kallat "Solcellsanläggningen och/eller Energilager"). Kunden och Stey är nedan gemensamt refererade till som "Parterna" och var för sig som "Part".
1.2 Bilaga:
Dessa Villkor utför en bilaga till Steys utfärdade offert avseende Solcellsanläggningen och/eller Energilager.
1.3 Villkorsavvikelser:
Avvikelser från dessa Villkor ska vara noterade skriftligen i offerten eller annan handling som är godkänd av Parterna, för att göras gällande.
1.4 Elektronisk kommunikation:
Kunden godkänner att Stey förmedlar information, dokumentation och handlingar avseende Avtalet via e-post eller annan form av elektronisk kommunikation. Kunden ska genast meddela eventuella ändringar av sina kontaktuppgifter till Stey.
1.5 Personuppgiftsbehandling:
Stey behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR och övriga gällande lagar och förordningar som reglerar personuppgiftsbehandling. Mer information om Steys personuppgiftsbehandling finns att läsa i integritetspolicyn:
https://www.stey.se/legalt/integritetspolicy
1.6 Godkännande av villkoren:
Genom att signera offerten avseende köp och installation av Solcellsanläggningen och/eller Energilager, intygar Kunden att denne har läst och godkänner dessa Villkor. När Kunden godkänner offerten, har Parterna ingått ett bindande avtal med varandra. Kunden intygar även att denne är lagfaren ägare av den aktuella fastigheten som Solcellsanläggningen och/eller Energilager ska monteras på, eller att denne har inhämtat tillstånd från lagfaren ägare.
DEFINITIONER
2.1 Avtalet:
Avser dessa Villkor, villkoren i den offert som Kunden har accepterat avseende Solcellsanläggningen och/eller Energilager inklusive fakturor och eventuella övriga skriftliga överenskommelser mellan Parterna.
2.2 Solcellsanläggning:
Avser solcellsanläggningar som består av bland annat solcellsmoduler, växelriktare i förekommande fall med optimerare, montage- och installationsmaterial inklusive övriga tillbehör, installationsarbete samt andra vid var tid gällande produkter och tjänster som har samband med monteringen av anläggningen. Solcellsanläggningen som är aktuell för Uppdraget, specificeras närmare i avtalet mellan Kunden och Stey.
2.3 Energilager:
Avser batterier och eventuell växelriktare, montage- och installationsmaterial inklusive övriga tillbehör och installationsarbete, som installeras i syfte att antingen lagra sin egenproducerade solenergi från Solcellsanläggning, eller för energieffektivisering av Kundens fastighet samt eventuella stödtjänster.
2.4 Avtalsdagen:
Avser den dag Kunden godkänner offerten skriftligen, via e-post, sms eller genom digital signatur. Avtalet blir bindande och gäller räknat från och med Avtalsdagen.
2.5 Data:
Avser all data som Stey får tillgång till i samband med köp och installation av en Solcellsanläggningen och/eller Energilager, exempelvis information om kundens fastighet, information om monteringen och layout av solpaneler, typ av solpaneler m.m.
2.6 Tredje part:
Avser en juridisk eller fysisk person, annan än Kunden eller Stey.
2.7 Entreprenören:
Avser Tredje part som på uppdrag av Stey ska utföra installation och andra arbetsmoment på Solcellsanläggningen samt utföra leveransen till Kunden. Exempelvis installatör, elektriker, montör m.fl.
2.8 Uppdraget:
Avser de arbetsmoment och leverans av utrustning/material för montage och installation av Solcellsanläggningen som Stey genom Entreprenören ska utföra enligt Avtalet.
2.9 Montageplatsen:
Avser den plats där Solcellsanläggningen och/eller Energilager ska monteras och installeras.
2.10 GDPR:
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).
2.11 SCC:
Standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter till registerförare etablerade i tredjeland i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 95/46/EG. Kommissionens beslut av den 5 februari 2010.
PRISER OCH PRISSÄTTNING
3.1 Offererat pris:
Under förutsättning att samtliga uppgifter om Kundens fastighet och dess byggnader är korrekta, utgörs det slutliga priset för Solcellsanläggningen av det pris som framgår i offerten.
3.2 Prisändringar:
Det offererade priset som Kunden har godkänt, kan under vissa förutsättningar justeras genom att ökas eller minskas. Om prisjusteringen överstiger 5% från det offererade priset, kommer Kunden att bli informerad därom och ska lämna sitt godkännande för att prisändringen ska gälla.
3.3 Avgifter och kostnader:
Samtliga avgifter, kostnader och priser anges i offerten och dessa inkluderar priserna för installation av Solcellsanläggningen och/eller Energilager, material, elektrikerarbete, driftsättning och eventuellt övrigt nödvändigt arbete. Detta gäller under förutsättning att det inte framgår annat i offerten eller i dessa Villkor.
3.4 Undantagna avgifter och kostnader:
De priser och avgifter som anges i offerten, inkluderar inte avgifter eller kostnader avseende följande, om det inte specificerats och är överenskommet skriftligt:
a) Kostnader för eventuella nödvändiga ansökningar om byggtillstånd eller andra typer av konstruktionstillstånd hos myndigheter,
b) Byte eller komplettering av befintlig elcentral,
c) Byten/justering av elmätare,
d) Installation av snörasskydd,
e) Överspänningsskydd,
f) Jordfelsbrytare,
g) Kabeldragning mellan växelriktare och elcentral, längre än 5 meter,
h) Ändring av panelernas eller växelriktares placering på kundens begäran, efter påbörjad installation,
i) Kapsling eller låsbar brytare,
j) Eventuell nödvändig förstärkning av takkonstruktionen för att uppnå en säker och godkänd installation,
k) Mer än 15 meters transport av material, räknat från Montageplatsen,
l) Grävningsarbete för markläggning av kabel,
m) Uppmärkning och varningsmärken i elcentralen.
Tillkommande kostnader i enlighet med a) - m) kommer att faktureras utöver offererat pris.
3.5 Rabatter och erbjudanden:
För att Kunden ska ha rätt att nyttja eventuella rabatter och erbjudanden, måste dessa noteras skriftligen i offerten eller annan handling godkänd av Parterna, före Avtalsdagen.
KUNDENS ÅTAGANDEN OCH ANSVAR
4.1 Information:
Genom att godkänna Steys offert, intygar Kunden att den information som Kunden har lämnat till Stey är korrekt. Detta omfattar även den information som Stey har fått avseende takets skick, elskåpet, elnätet och takmaterialet. Kunden ska lämna all information som Stey eller Entreprenören efterfrågar och all information som är nödvändig för Uppdragets utförande. Vid bristande information, såsom missvisande eller felaktig information om fastigheten och det tekniska skicket inom fastigheten, förbehåller sig Stey rätten att vid behov genomföra prisjusteringar genom att erbjuda en ny prissättning för Solcellsanläggningen och installationen av densamma, eller rätt att avbryta Uppdraget utan att bli ersättningsskyldig på grund av sådant avbrytande.
4.2 Tillstånd och godkännanden:
Det är Kundens eget ansvar att, före installationen av Solcellsanläggningen och/eller Energilager, införskaffa samtliga godkännanden inklusive samtliga nödvändiga tillstånd från berörda myndigheter, exempelvis byggtillstånd. Det är även Kundens ansvar att ingå avtal med elnätsföretag, inköpsavtal med elleverantör m.m.
4.3 Försäkringsbolag:
Kunden ska meddela sina försäkringsbolag om installationen av Solcellsanläggningen och/eller Energilager på fastigheten.
4.4 Tilläggsbeställningar:
Efter att installationen är planerad, har Stey rätt att neka uppgraderingar och tilläggsbeställningar. Stey har också rätt att neka uppgraderingar och tilläggsbeställningar om det i Steys leveranskedja förekommer eventuella begränsningar som innebär att dessa inte kan medges. Önskemål om uppgraderingar och tilläggsbeställningar måste inkomma i god tid innan installationen har blivit planerad, för att Kunden ska ha rätt till uppgraderingar och tilläggsbeställningar. Ändringar som inkommer senare än en månad innan planerad installation kan medföra tillkommande kostnader.
Stey har rätt att debitera för de eventuellt extra kostnader och avgifter som uppstår för Stey på grund av sent inkomna tilläggsbeställningar. Innan uppgraderingar eller tilläggsbeställningar utförs, som medför extra kostnader, ska det bli godkänt av Kunden. Kunden kan även välja att avbeställa eventuella uppdateringar eller tilläggsbeställningar och i sådana fall kvarstår Kundens ansvar beträffande det ursprungligen avtalade köpet.
PROJEKTERING
5.1 Arbetsmiljöansvar:
Stey bär ansvaret för projekteringen och planeringen av installationsarbetet. Detta innebär att Stey är arbetsmiljöansvarig och ska följa bestämmelserna i arbetsmiljölagen (1977:1160) samt tillhörande föreskrifter. Det sker inget platsbesök på Kundens fastighet före installationsdatumet, såvida inte Stey eller utsedd Entreprenör beslutar annat.
5.2 Planering:
Planeringen av arbetet sker av Stey eller Entreprenör som Stey självständigt väljer och utser. Stey eller Entreprenören ska också ta fram elektriska och mekaniska lösningar, de tekniska lösningarna som installationen kräver samt välja utrustningen och de komponenter som behövs för att utföra arbetet.
5.3 Uppgifter från kunden:
Kunden lämnar uppgifter om materialet som blivit använt för att bygga taket på byggnaden där Solcellsanläggningen ska installeras, inklusive information om fastigheten såsom adress och bilder.
5.4 Information om startdatum:
Stey kommer att informera Kunden om vilken dag montagearbetet kommer att påbörjas, senast sju (7) dagar innan den planerade startdagen. Stey kommer även att meddela Kunden senast 24 timmar innan eventuella tillkommande besök av Stey eller Entreprenör.
5.5 Placering och layout:
Placeringen och layouten av solcellspanelerna bestäms av Stey eller Entreprenören, inom ramen för gällande svenska säkerhetsföreskrifter, installations- och montageanvisningar samt arbetslagsföreskrifter. Kunden får dock lämna sina synpunkter, som Stey eller Entreprenören kan ta hänsyn till. Ändringar som är nödvändiga på grund av säkerhetskrav eller andra begränsningar, såsom från lokala elnätsföretag, får utföras av Stey eller Entreprenören. För att uppnå den bästa prestandan, kan Stey eller Entreprenören föreslå ändringar exempelvis gällande placeringen av panelerna eller antalet paneler.
5.6 Ingen garanti vid avvikelse:
Kunden informeras härmed om att inga garantier gäller, om Kunden kräver att Solcellsanläggningen ska placeras och/eller installeras på ett sådant sätt som Stey eller Entreprenören inte anser följer säkerhetsparametrarna som gäller. Om Kunden trots detta ändå kräver placering och/eller installation som innebär att inga garantier gäller, ska det bli bekräftat skriftligen.
5.7 Ändringar av utrustning:
Inför installationen kan det i vissa fall vara nödvändigt med ändringar av utrustning eller material. Detta kan ske på grund av skäl som har med leverans att göra, för att den tilltänkta utrustningen för Uppdraget inte passar eller på grund av att det inte finns tillgång till utrustningen eller materialet. Om ändringar måste göras, ska Stey meddela Kunden om detta.
INSTALLATION
6.1 Installatör:
Det är Stey eller Entreprenören som planerar arbetet, står för de tekniska lösningarna, installerar och levererar Solcellsanläggningen till Kunden. Genom att ingå detta avtal med Stey, godkänner Kunden att leveransen genomförs av Stey eller den Entreprenör som Stey självständigt väljer och utser för arbetets utförande.
6.2 Installationsdatum:
Den beräknade installationstiden och varaktigheten för arbetet meddelas av Stey efter att offerten signeras av Kunden. I samband med att projektplaneringen och tidplanen ska bli meddelad till Kunden, kommer Stey eller Entreprenören att bestämma och meddela startdagen, som kan komma att ändras inför och under pågående arbete. Ändring av startdagen, slutdatumet och leveransdag kan bland annat ske om kapaciteten i leveranskedjan är begränsad eller om det sker ett dröjsmål med avseende på godkännanden som är nödvändiga att erhålla.
6.3 Installationstid:
Gällande installationstid och installationsdatum, lämnar Stey inga garantier. Utförandet av installationen kan ske i flera olika steg, fördelade över olika dagar och tider. Installationstiden varierar beroende på flera faktorer såsom vädret, årstid och storleken på anläggningen. I normala fall tar installationen av solcellspanelerna och växelriktarna 2–5 arbetsdagar, men i vissa fall längre tid. Tiden beror bland annat på omfattningen av projektet. Hela processen från början fram tills att Uppdraget är färdigt tar normalt 4–8 veckor, men kan ta längre tid och detsamma gäller tiden att färdigställa hela arbetet. Installationstid av Energilager beror på storlek och hur väl förberett det är men tar normalt 2–3 veckor.
6.4 Fastighetstillträde:
För att Stey och Entreprenören ska kunna utföra Uppdraget och installera Solcellsanläggningen och/eller Energilager, ska Kunden se till att de får fullt tillträde till fastigheten när installationen ska ske. När Stey och Entreprenören ska utföra installationen av Solcellsanläggningen, ska Kunden se till att de får full tillgång till el, vatten och sanitära anläggningar. Lösa föremål och andra saker som kan skapa hinder för åtkomligheten, ska Kunden se till att ta bort från Montageplatsen för att skapa fullt tillträde. Alla hinder som på något vis kan försvåra Uppdraget eller begränsa tillgängligheten till taket, ska Kunden se till att avlägsna (exempelvis möbler, växthus, krukor m.m.). Extra debitering tillkommer om det visar sig att tillgängligheten till Kundens fastighet är begränsad. Detta gäller också tillgängligheten till el och vatten.
6.5 Installationsområdet:
Det är Kunden som ansvarar för och ska se till att endast Stey eller Entreprenör, utöver Kunden, är de som har tillgång till området där installationen pågår. Besökare, familjemedlemmar eller husdjur ska inte ha tillträde till området, vilket Kunden ska tillse och Kunden ska också ansvara för att de inte stör Entreprenörerna.
6.6 Justeringar:
I vissa fall kan det vara aktuellt med justeringar av antalet paneler, paneltyp, växelriktare, optimerade eller annan utformning eftersom ytan som solcellspanelerna täcker, måste förminskas om det föreligger särskilda förhållanden på taket. Inför installationen, kan även ändringar av materialtyp och utrustning bli aktuellt. Ändringar av dessa slag ska inte bli betraktat som fel eller felaktig leverans. Innan installationen ska ske, kommer Stey att undersöka behovet av större ändringar. Det kan under arbetets gång vara nödvändigt att göra mindre ändringar. Kunden ska godkänna eventuella prisändringar som ändringar kan innebära, om de överstiger 5 % (det avtalade priset ökar eller minskar).
LEVERANS OCH DRIFTSÄTTNING
7.1 Leverans:
Leverans sker efter överenskommelse och enligt vid var tid rådande förutsättningar. För att Solcellsanläggningen och/eller Energilager ska anses levererad, ska anläggningen inklusive tillhörande utrustning vara monterad på ett korrekt sätt, vara testad och anläggningen ska fungera.
7.2 Elnät:
Elnätet på Kundens fastighet ska vara i drift i samband med leveransen. Det är Kunden som ansvarar för att det ska fungera.
7.3 Kontroll:
Om Kunden mot förmodan inte godkänner installationen, ska Kunden meddela detta till Stey så fort som möjligt, utan onödigt dröjsmål.
7.4 Driftsättning:
Driftsättning påbörjas när installationen är färdigställd på fastigheten. Däremot kan krav från elnätsföretag leda till att driftsättningen inte går att leverera i samband med leveransen, på grund av fördröjda handläggningstider eller administrativa förfaranden. Kunden kommer att få hjälp med driftsättningen av Stey eller Entreprenör, vilket sker efter leverans.
7.5 Elmätare:
Stey ansvarar inte för förseningar eller dröjsmål av elproduktionen från Solcellsanläggningen, om det beror på att Kundens elmätare inte är ändrad inför driftsättningen av Solcellsanläggningen. I vissa fall kan elnätsföretag kräva detta, och Stey har inget ansvar över att denna process sker.
7.6 Internetanslutning:
Kunden måste ha Wifi-täckning eller fast internetanslutning i form av färdig kabel i anslutning till installationen av växelriktaren för att Solcellsanläggningen och/eller Energilager ska kunna anslutas. Kunden ska se till att Stey eller Entreprenören har tillgång till namn och lösenord till Wifi-nätverket när installationen ska ske. Det är Kunden som ansvarar för att signalen på Wifi-nätverket är bra och att Solcellsanläggningen har en bra internetanslutning. I vissa fall kan växelriktare kräva internetanslutning för att fungera. Varken Stey eller Entreprenörer ansvarar för några fel i Wifi-nätverket och kommer inte att utföra felsökningar av internetanslutningen. Kunden ska se till att lösenordet till växelriktaren har konfigurerats korrekt och fungerar. Vissa stödtjänster kräver kabelanslutning och då specificeras detta i offerten.
7.7 Appen:
Alla växelriktare har sin egen applikation, som tillhandahålls av tillverkaren. Kunden har möjlighet att använda appen.
7.8 Elektronisk dokumentation:
Kunden kommer att få full dokumentation angående Uppdraget och installationen från Stey. Dokumentation avser bland annat användarmanualer och egenkontroll. Dokumentationen överlämnas till Kunden på plats alternativt skickas till Kunden utan oskäligt dröjsmål. Stey eller Entreprenören ansvarar för dokumentationens upprättande.
7.9 Felaktig produkt:
Solcellsanläggningen och produkterna däri ska anses felaktiga om de avviker från vad som följer av Avtalet. Har Stey eller Entreprenören installerat Solcellsanläggningen och/eller Energilager ska denna anses felaktig om den på grund av brister i installationen avviker från vad Kunden med fog kunnat förutsätta.
7.10 Slutförd installation:
Kunden godkänner att Uppdraget anses färdigt och slutfört, när Solcellsanläggningen är installerad och slutdokumentationen är överlämnad.
7.11 Slutbesiktning:
Vid tillfällen där Kunden utför egen slutbesiktning, förbehåller sig Stey rätten att närvara.
ERSÄTTNING OCH BETALNINGSVILLKOR
8.1 Faktura:
Fakturering sker i enlighet med vad som är överenskommet i godkänd offert. Fakturaavsändare är Stey AB, alternativt Steys betalpartner Svea Bank, och skickas till Kundens angivna e-postadress. Betalningsfristen är tio (10) dagar från och med dagen som Kunden mottar fakturan, om inget annat anges i godkänd offert. Dröjsmålsräntan vid försenad betalning framgår på fakturorna.
8.2 Kreditprövning:
Stey har rätt att begära en kreditupplysning på Kunden. Om kreditprövningen blir godkänd, är Steys offert gällande, men om det av kreditprövningen framgår att betalning av faktura inte kan garanteras eller om kreditprövningen av annat skäl inte blir godkänd, har Stey rätt att kräva att Kunden lämnar säkerhet för full betalning per förfallodagen eller kräva att Kunden förskottsbetalar installationen av Solcellsanläggningen. Stey har även rätt att neka tjänsten i sin helhet och kan välja att inte ingå avtalet med Kunden.
8.3 Dröjsmål:
Vid utebliven eller försenad betalning har Stey rätt att debitera dröjsmålsränta fram till dess att full betalning sker, påföra lagstadgade påminnelse- och inkassoavgifter samt rätt att överlämna ärendet till Kronofogdemyndigheten.
8.4 Återtagandeförbehåll:
Solcellsanläggningen och samtliga levererade produkter förblir Steys egendom fram till dess att Kunden har erlagt full betalning.
8.5 ROT-avdrag:
Om Kunden väljer att utnyttja ROT-avdrag, ska Kunden vara ägaren av fastigheten samt beställaren av Uppdraget. Kunden måste även vara berättigad till ROT-avdrag, ha tillgång till skatteavdrag och ha tillräckligt utrymme kvar att utnyttja från Skatteverket. Ifall Skatteverket inte godkänner utbetalningen av ROT-avdraget, kommer Kunden att faktureras för avdragsbeloppet.
8.6 Grön Teknik:
Om Kunden väljer att utnyttja avdrag för Grön Teknik, ska Kunden vara ägaren av fastigheten samt beställaren av Uppdraget. Kunden måste även vara berättigad till Grön Teknik, ha tillgång till skatteavdrag och ha tillräckligt utrymme kvar att utnyttja från Skatteverket. Ifall Skatteverket inte godkänner utbetalningen av Grön Teknik, kommer Kunden att faktureras för avdragsbeloppet.
ANVÄNDNING AV DATA
9.1 Registrering av anläggningen:
Solcellsanläggningen och installationen av densamma blir registrerad hos växelriktartillverkarens internetportal och tillverkaren ansvarar för behandlingen av all lagring, insamling och användning av data som tillverkaren utför. Kunden som inte vill att registreringen sker hos växelriktartillverkarens internetportal, ska informera Stey om detta. Om Kunden vill att registreringen ska ske, kan Stey bistå med detta och i sådana fall ger Kunden Stey rätt att registrera Solcellsanläggningen inklusive installationsadressen i växelriktartillverkarens internetportal. Dessutom får Stey rätt att lagra, ladda ner och behandla den information och data som finns tillgänglig i portalen, och växelriktartillverkaren får rätt att överföra sådan data till Stey.
9.2 Rätt att använda data:
Kunden ger Stey rätt att behandla, lagra och samla in personuppgifter, information och Data från installationen. Stey har rätt att använda samtlig Data för statistiska ändamål, på sätt som är förenliga med dessa villkor, för att tillhandahålla sina tjänster/produkter samt för att utveckla verksamheten. Stey har rätt att anonymisera all Data som genereras i samband med köpet och Kundens beställningar. All äganderätt till anonymiserad Data tillfaller Stey, som har rätt att bruka och lagra sådan Data utan begränsning i tiden. Information om hur Stey behandlar personuppgifter finns i integritetspolicyn.
BULLER OCH ÖVERSKOTTSEL
10.1 Buller från anläggningen:
Kunden informeras härmed om att fläktar och växelriktare på Solcellsanläggningen och/eller Energilager kan orsaka viss grad av buller och ljud.
10.2 Överskottsel:
Den ström som blir producerad av Solcellsanläggningen, ägs av Kunden. Kunden ansvarar för försäljningen av överskottsel samt för att ingå avtal med elnätsföretag om försäljning av överskottsel.
MARKNADSFÖRING
11.1 Rätt att använda bilder:
Stey erhåller genom dessa villkor rätt att använda och publicera bilder av Solcellsanläggningen och/eller Energilager, installationsprocessen och Kundens fastighet för att marknadsföra sin verksamhet och sina tjänster i bland annat sociala medier och på sin webbplats. Motsvarande gäller även grundläggande information om Uppdraget, såsom installerad effekt, paneltyp och växelriktare. Om Kunden inte vill att Stey använder och publicerar sådant på sätt som anges ovan, kan Kunden meddela detta till Stey.
INSTALLATIONSGARANTI
12.1 Reklamationsrätt:
Kunden har tio (10) års reklamationsrätt på det installationsarbete som har utförts i samband med installationen av Solcellsanläggningen av Stey eller Entreprenörer. Reklamationsrätten börjar att gälla den dag som Solcellsanläggningen har blivit levererad. Eventuella brister eller skador som orsakats av Stey eller Entreprenör och som reklamerats inom reklamationsfristen alternativt garantiperioden, kommer att avhjälpas eller ersättas i enlighet med dessa Villkor. Stey förbehåller sig rätten att välja åtgärd.
12.2 Reklamationsprocess:
Om Kunden vill göra en reklamation, måste reklamation ske skriftligen och inom två (2) månader från det att Kunden upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Vid upptäckt av skada, ska Kunden genast underrätta Stey därom utan dröjsmål, och Kunden ska även försöka att minimera risken för ytterligare skador eller följdskador. Installationsgarantin täcker inte eventuella skador som beror på att Stey inte blivit meddelad om skadan inom rimlig tid räknat från den tidpunkt som Kunden upptäckte skadan.
12.3 Förlängning av garantiperioden:
Installationskorrigering, byte eller reparation av solceller och/eller övriga systemdelar innebär inte någon förlängning av gällande garantiperiod. Detta innebär att den ursprungliga garantiperioden fortsätter att gälla.
12.4 Ogiltig garanti:
Installationsgarantin blir ogiltig, om Kunden eller Tredje part, utför arbete på Solcellsanläggningen inom garantiperioden utan att detta har blivit skriftligen och uttryckligen godkänt av Stey.
12.5 Skador utanför garantin:
Eventuella skador som uppstått på grund av strömavbrott eller kortslutning, omfattas inte av garantin.
12.6 Avhjälpande av fel:
Stey har rätt att debitera Kunden för avhjälpande av fel, brist eller skada som inte omfattas av garantin, efter särskild överenskommelse med Kunden. Motsvarande gäller om det vid kontroll av Solcellsanläggningen framgår att den åberopade skadan inte omfattas av garantin. I sådana fall har Stey rätt att debitera för kostnader som uppstått för Stey på grund av eventuell transport och felsökningsåtgärder.
FUNKTIONSGARANTI
13.1 Funktionsgaranti:
Kunden har fem (5) års funktionsgaranti på samtliga produkter som ingår i Solcellsanläggningen och/eller Energilager. Denna garanti börjar att gälla den dag som Solcellsanläggningen och/eller Energilager har blivit levererad. Solcellsanläggningen och/eller Energilager ska under garantiperioden vara fri från brister, eventuella dolda fel och tillverkningsfel. Stey har rätt att, inom garantiperioden, på egen bekostnad avhjälpa fel eller brister genom reparation eller ersättning av bristfälliga produkter som ingår i Solcellsanläggningen och/eller Energilager, för att Solcellsanläggningen och/eller Energilager ska fungera korrekt. Stey förbehåller sig rätten att välja åtgärd. Eventuella fel eller brister som uppstått på grund av omständighet utanför Steys eller Entreprenörers kontroll, täcks dock inte av denna produkt- och funktionsgaranti.
13.2 Reklamation under funktionsgarantin:
Om Kunden vill göra en reklamation, måste reklamation ske skriftligen och inom två (2) månader från det att Kunden upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Vid upptäckt skada, ska Kunden genast underrätta Stey därom utan dröjsmål, och Kunden ska även försöka att minimera risken för ytterligare skador eller följdskador.
13.3 Felaktig framställan:
Om Kunden påkallar denna produkt- och funktionsgaranti och det visar sig att garantin inte gäller, har Stey rätt till ersättning för direkta kostnader som orsakats Stey på grund av sådan felaktig framställan.
13.4 Förlängning av garantiperioden:
Installationskorrigering, byte eller reparation av solceller och/eller övriga systemdelar innebär inte någon förlängning av gällande garantiperiod. Detta innebär att den ursprungliga garantiperioden fortsätter att gälla.
13.5 Ogiltig garanti:
Produkt- och funktionsgarantin blir ogiltig, om Kunden eller Tredje part utför arbete på Solcellsanläggningen och/eller Energilager inom garantiperioden utan att detta har blivit skriftligen och uttryckligen godkänt av Stey.
13.6 Skador utanför garantin:
Eventuella skador som uppstått på grund av strömavbrott eller kortslutning omfattas inte av garantin.
13.7 Kostnader för avhjälpande:
Stey har rätt att debitera Kunden för avhjälpande av fel, brist eller skada som inte omfattas av garantin, efter särskild överenskommelse med Kunden. Motsvarande gäller om det vid kontroll av Solcellsanläggningen och/eller Energilager framgår att den åberopade skadan inte omfattas av garantin. I sådana fall har Stey rätt att debitera för kostnader som uppstått för Stey på grund av eventuell transport och felsökningsåtgärder.
TILLVERKNINGSGARANTIER
14.1 Garantier från tillverkare:
Tillverkaren av produkterna som ingår i Solcellsanläggningen och/eller Energilager kan erbjuda egna garantier. Dessa framgår i offert eller produktdatablad.
PRESTANDAGARANTI
15.1 Nominell effekt:
Solcellsanläggningen producerar nominell likström enligt den specifikation som tillhandahålls av Stey. Stey lämnar dock inga garantier avseende energiproduktion eller eventuell ekonomisk ersättning. Kunden intygar att denne är medveten om att den faktiska energiproduktionen är beroende av och påverkas av olika faktorer (såsom skuggor från omgivningens vegetation, byggnader eller väderlek). Detta innebär att energiproduktionen varierar över tid. Vidare informeras Kunden härmed om att denne kan förvänta sig att energiproduktionen påverkas med tiden och att energiprestandan kommer att minska på grund av att produkterna som ingår i Solcellsanläggningen blir utsatta för slitage och åldras. Stey lämnar heller inga garantier för eventuella ersättningsnivåer för stödtjänster.
SKADOR OCH ERSÄTTNING
16.1 Kundens egendom och fastighet:
Kunden är medveten om att det kan uppstå repor eller bucklor i takmaterialet, hål på grund av skruvar eller spikar och annan åverkan på Kundens egendom eller fastighet i samband med att Solcellsanläggningen och/eller Energilager blir installerad. Sådana skador som uppstår på grund av installationen kan förekomma även om Stey och Entreprenör iakttar rimlig aktsamhet vid arbetets utförande och av den anledningen är Stey eller Entreprenör inte ersättningsskyldig för sådana skador. Eventuella andra skador som orsakats på Kundens egendom eller fastighet på grund av Steys eller Entreprenörens vårdslöshet eller uppsåt, ska ersättas av Stey.
16.2 Skador på tredje parts egendom:
Eventuella skador som orsakats på allmän egendom eller Tredje parts egendom på grund av Steys eller Entreprenörers vårdslöshet eller uppsåt, ska ersättas av Stey.
16.3 Tilläggskostnader:
Stey ansvarar för tilläggskostnader som orsakats Kunden på grund av fel eller brister i utfört arbete eller på grund av försenad leverans, under förutsättning att tilläggskostnaderna uppstått som en följd av fel eller försening och varit nödvändiga samt finns dokumenterade.
16.4 Dröjsmål:
Kunden har i egenskap av konsument de rättigheter och skyldigheter som följer av vid var tid gällande konsumentskyddslagstiftning. Stey ansvarar dock inte för vare sig direkta eller indirekta förluster/skador som uppstått på grund av fel eller dröjsmål utanför Steys kontroll, om Stey inte rimligtvis kunde räkna med omständigheten och inte heller kunnat undvika eller övervunnit följderna. Avseende eventuella indirekta förluster som uppstår för Kunden vid fel eller dröjsmål, är Stey ansvarig enbart om det beror på Steys grova försumlighet eller uppsåt. Exempel på indirekt förlust är vinstförlust som beror på att Solcellsanläggningen inte har kunnat tas i bruk av Kunden under den tilltänkta perioden.
16.5 Produktionsförlust:
Strömavbrott eller elnätsfel kan leda till produktionsförlust och att Solcellsanläggningen och/eller Energilager inte är i drift. Motsvarande gäller om fel uppstår på det lokala eller allmänna elnätet. Sådana händelser ligger utanför Steys kontroll, och Kunden har inte rätt till ersättning för produktionsförlust från Stey på grund av omständigheter utanför Steys kontroll.
ANSVARSBEGRÄNSNING
17.1 Kundens oaktsamhet:
Kunden ansvarar för skador som orsakats på Kundens egendom eller fastighet på grund av Kundens oaktsamhet, avtalsbrott eller annan orsak hänförlig till Kunden.
17.2 Obehörigt tillträde:
Stey ansvarar inte för skador som orsakats på Kundens egendom eller fastighet på grund av obehörigt tillträde till den plats där Solcellsanläggningen installeras.
ANSVARSFRISKRIVNING
18.1 Strömavbrott:
Kunden har annan huvudsaklig strömförsörjningskälla. Solcellsanläggningen är enbart ett komplement. Stey kan inte hållas ansvarig för förluster som uppstår för Kunden vid eventuella strömavbrott (vare sig direkta eller indirekta förluster).
18.2 Icke-auktoriserad personal:
Kunden intygar att denne är väl medveten om att enbart auktoriserad personal får utföra arbeten på Solcellsanläggningen och/eller Energilager. Stey kan inte hållas ansvarig för direkta eller indirekta förluster som orsakas Kunden på grund av att Kunden har tillåtit att reparationsarbeten har utförts på Solcellsanläggningen och/eller Energilager av ej auktoriserad personal.
18.3 Allmän ansvarsfriskrivning:
Vi friskriver oss härmed, i den utsträckning det är tillåtet enligt tillämplig lag, från allt ansvar för samtliga direkta och indirekta skador eller förluster som orsakas dig eller Tredje part med anledning av Tjänsterna eller Produkterna, oavsett hur skadan uppstår. Denna friskrivning begränsar dock inte vårt ansvar enligt konsumentköplagen (1990:932).
18.4 Force Majeure:
Part är befriad från ansvar och skadeståndsskyldighet om fullgörande av avtalsenlig förpliktelse förhindras eller försvåras utanför Parts kontroll på grund av force majeure-situationer, såsom exempelvis men inte uteslutande: epidemi, pandemi, myndighetsbeslut, strejk, krig, attentat, mobilisering, naturkatastrofer och/eller andra omständigheter som ligger utanför Parts kontroll och vars följder Part inte skäligen kunnat undvika eller övervinna. När hindret upphör, ska förpliktelser fullgöras på avtalat sätt.
ÅNGERRÄTT
19.1 Ångerrätt:
Konsumenter har enligt huvudregeln i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”distansavtalslagen”) rätt till 14 dagar ångerrätt. Ångerfristen börjar att löpa från Avtalsdagen. Kunden har därmed rätt att frånträda Avtalet kostnadsfritt inom 14 dagar räknat från och med Avtalsdagen, om Avtalet har ingåtts på distans utanför Steys affärslokaler.
19.2 Åberopa ångerrätten:
Om Kunden vill åberopa ångerrätten, ska Kunden skriftligen informera Stey om det inom ångerfristen, genom att skicka ett e-postmeddelande till [email protected].
19.3 Bortfall av ångerrätt:
Kundens ångerrätt bortfaller om installation av Solcellsanläggningen och/eller Energilager har påbörjats med Kundens samtycke under ångerfristen.
KUNDENS AVBESTÄLLNING / UPPSÄGNING
20.1 Uppsägning innan installation:
Sker uppsägning efter 14 dagar räknat från och med Avtalsdagen, men innan installationen har påbörjats, har Kunden rätt att säga upp avtalet mot en fast uppsägningsavgift på 5 000 SEK inklusive moms eller motsvarande de faktiska kostnader som entreprenören haft som överstiger 5 000 SEK.
20.2 Uppsägning efter påbörjad installation:
Om uppsägningen av Avtalet sker efter att installationen har påbörjats, ska Kunden betala för det utförda arbetet samt eventuella kostnader som uppstår för Stey i samband med avbeställningen.
20.3 Finansiering:
Kunden är skyldig att betala eventuell uppsägningsavgift till Stey, även om Kunden inte kan slutföra finansieringen av projektet.
20.4 Rätt att säga upp vid prishöjning:
Om installationen innebär en prishöjning med över 5 % från det ursprungliga priset som avtalats, har Kunden rätt att säga upp Avtalet inom 14 dagar räknat från och med den tidpunkt som Kunden fått meddelandet om prishöjningen från Stey eller Entreprenör. Om uppsägningsmeddelandet lämnas från Kunden inom ovan angiven tidsfrist, behöver Kunden inte betala någon uppsägningsavgift.
20.5 Uppsägning via formulär:
Kunden ska skriftligen meddela Stey om uppsägning genom att fylla i Steys uppsägningsformulär. Kunden får uppsägningsformuläret från Stey på begäran.
STEYS AVBESTÄLLNING / UPPSÄGNING
21.1 Steys rätt till avbeställning:
Stey har rätt att avbeställa eller säga upp Uppdraget kostnadsfritt, utan att det betraktas som avtalsbrott, och utan att erlägga någon uppsägningsavgift, om:
a) Kunden inte lämnat den nödvändiga information som behövs senast trettio (30) dagar räknat från och med Avtalsdagen. Vid en uppsägning av Stey på grund av detta, har Stey rätt att fakturera Kunden 5 % av priset av Uppdraget enligt Avtalet.
b) Det föreligger omständigheter utanför Stey eller Entreprenörens kontroll, som innebär att det inte går att genomföra Uppdraget. Exempelvis om det sker en lagändring eller vid avsaknad av nödvändiga godkännanden från behöriga myndigheter.
c) Det uppstår förseningar som beror på Kunden eller en tredje part och innebär att Uppdraget inte kan bli utfört inom en rimlig tid. Ett exempel är om byggnaden inte är klar eller att det inte finns någon tillgång till el.
d) Kunden har gett fel information. Vid sådana fall har Stey rätt till ersättning och rätt att säga upp Avtalet. Vid sådana fall ska Kunden betala för arbetet som inte går att återställa och som har blivit utfört.
e) Installation försvåras eller innebär väsentligt ökade kostnader på grund av lokala villkor.
f) Det finns begränsningar i leverantörskedjan.
ÖVERLÅTELSE AV AVTALET
22.1 Steys rätt att överlåta:
Stey har rätt att utan föregående samtycke från Kunden helt eller delvis överlåta eller upplåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt dessa Villkor till tredje part, som rimligen kan förväntas fullgöra skyldigheterna enligt Villkoren på ett tillfredsställande sätt. Kunden har dock inte rätt att överlåta eller upplåta sina skyldigheter eller rättigheter enligt avtalet.
BESTÄMMELSER OCH OGILTIGHET
23.1 Ogiltiga bestämmelser:
Om någon bestämmelse i dessa Villkor skulle befinnas vara ogiltig, exempelvis på grund av tvingande lag eller ny lagstiftning, ska det inte innebära att hela Villkoren i sin helhet blir ogiltiga. Istället ska endast den bestämmelsen befinnas vara ogiltig och en ny bestämmelse ska formuleras i ljuset av syftet av den ogiltiga bestämmelsen samt träda i dess ställe för att bevara Villkorens andemening.
LAGVAL OCH TVIST
24.1 Lagval:
Avtalet ska i sin helhet tolkas i enlighet med svensk lag.
24.2 Tvist:
Tvister som uppstår mellan Stey och Kund, ska i första hand försöka lösas direkt mellan Parterna.
24.3 Konsumentens rättigheter:
Konsumenter har rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som erbjuder alternativ tvistelösningsmetod. Mer information om detta finns via deras hemsida: www.arn.se. Konsument kan också lämna in klagomål via EU-kommissionens digitala plattform för medling http://ec.europa.eu/consumers/odr. Klagomål som inlämnas via EU-kommissionens digitala plattform kommer att vidarebefordras till rätt nationellt tvistlösningsorgan, som kommer att kontakta Stey och Konsumenten för att försöka lösa tvisten utanför domstol.
24.4 Domstol i Stockholm:
Om Stey och Kunden inte kommer fram till en lösning av tvisten tillsammans, kan tvisten slutligt prövas och avgöras av allmän domstol i Stockholm.